De bästa tipsen för att organisera köksskåp

Oliver -

De bästa tipsen för att organisera köksskåp

Om du vill få ordning på dina köksskåp kan dessa tips och tricks hjälpa dig. Med en steg-för-steg-plan kan du skapa det perfekta systemet för att organisera ditt kök.

HUR MAN ORGANISERAR KÖKSSKÅP

För de flesta hushåll är köket ett av de mest hektiska rummen i hela huset. Med all trafik och många användare kan det vara ett svårt utrymme att hålla organiserat. Med ett bra organisationssystem på plats är det möjligt att få och hålla köket organiserat.

Här är min steg-för-steg-plan som hjälper dig att organisera dina köksskåp. Kom ihåg att det kommer att ta lite tid och lite trial and error innan du ställer in det precis som du vill. När du väl har organiserat allt bör det dock vara relativt lätt att underhålla och kommer att vara väl värt din ansträngning!

KOM FRAM TILL DIN STRATEGI

Det finns två sätt som du kan arbeta med att organisera skåpen. Det första alternativet är att hoppa in och göra allt på en gång. Detta fungerar bäst om du har ett mindre kök, planerar att göra en hel del ommöblering av skåpen {dvs. omplacering av föremål mellan skåpen} eller behöver göra en hel del rensning.

Beroende på hur dina skåp ser ut och hur många du har att organisera kan detta ta allt från ett par timmar till en hel dag {eller mer!}. Ha tålamod med dig själv - saker och ting VILL bli värre innan de ser bättre ut.

Det andra alternativet är att arbeta med några skåp i taget. Detta fungerar bäst om du inte planerar att blanda runt mycket saker, om du bara ska byta saker mellan två skåp eller om du har en tendens att lätt bli överväldigad av att organisera. Eftersom jag nu har fått mina skåp inrättade som jag vill ha dem brukar jag använda den här metoden. om du har ett stort kök men vill byta ut dina förvaringsutrymmen kan du också göra en hybridmodell av de två och dela köket på mitten. Nyckeln är att inte göra saker och ting alltför överväldigande för dig själv.

RENSA, RENSA, RENSA, RENSA!

Jag kan inte nog säga det här, men det är viktigt att rensa ut alla utrymmen innan man organiserar dem. För det första kan du genom att rensa ordentligt veta vad du har djupt inne i skåpen. För det andra blir dina skåp mycket lättare att hålla organiserade och rena när du har färre saker. {Det är ironiskt, men jag märker också att jag använder mina saker mer när jag har mindre.} Och slutligen är det ingen idé att slösa tid och energi på att organisera och underhålla föremål som du inte älskar eller behöver.

Det första steget i en rensning är alltid att helt tömma utrymmet. Jag vet att det ibland kan vara svårt att göra sig av med saker, men du måste vara hänsynslös när du rensar. Allt som är trasigt eller som du inte längre älskar eller använder måste bort. En grov tumregel är att donera eller sälja saker som inte är säsongsbetonade och som inte har använts under de senaste sex månaderna eller säsongsbetonade saker som inte har använts under den senaste säsongen. När det gäller föremål som du bara använder en eller två gånger per år kan du fundera på att låna ett liknande föremål av en vän eller familjemedlem i stället för att ha det i ditt eget hem.

Om du är osäker på om du ska behålla det kan du lägga det åt sidan till slutet och se om det finns utrymme kvar. Att se hur fina mina organiserade skåp ser ut är tillräcklig motivation för att skilja sig från de så där småsaker som är kvar.

GÖR EN GRUNDLIG STÄDNING

När du väl har tömt allt ur dina skåp ser du till att städa utrymmet ordentligt. Se till att rengöra alla ytor på skåpen {inklusive sidor och topp} och gå rakt in i hörnen.

  • Dammsug smulor och lösa partiklar med en handdammsugare.
  • Torka av skåpen med en spray med flera användningsområden och en mikrofiberduk. Du kan använda en skål med varmt vatten blandat med några droppar diskmedel för extra feta områden.
  • Om du har problem med matspill kan du sedan använda lite desinfektionsspray och sedan torka av för att ta bort rester.
  • Om du vill ha skrapmärken på grytor och pannor kan du göra en pasta av bakpulver och vatten för att skrubba eller använda ett annat slipande rengöringsmedel.

FODRA DINA SKÅP OCH LÅDOR

Detta är frivilligt, men att fodra lådorna kan ge några extra fördelar. För det första täcker fodret eventuella fläckar eller flisor om dina skåp- eller lådbottnar har sett bättre dagar. Jag använde ett enkelt vitt foder för vårt kök, men du kan också hitta många färgglada eller mönstrade alternativ eller göra egna av omslagspapper och genomskinligt kontaktpapper. För det andra, om du vill skydda dina ytor från eventuella skador eller spill i framtiden, ger fodret en extra skyddsbarriär. Jag fodrade inte alla mina skåp och lådor, men det slutade med att jag gjorde de flesta av dem.

För de flesta projekt rekommenderar vi att du väljer ett icke-klevande foder, eftersom det kan tas bort för att tvättas vid behov och inte är svårt att byta ut om du ändrar dig. Om du behöver säkra kanterna kan du alltid använda lite dubbelhäftande tejp eller små Command-remsor, så att den inte glider.

ORGANISERA EFTER OMRÅDE

Att organisera efter områden innebär att du försöker gruppera alla liknande föremål närmast det område där du kommer att använda dem. Om du börjar organisera på det här sättet kan det innebära att du måste flytta runt en del av din köksförvaring från de skåp som du för närvarande använder. Beroende på din kökslayout och dina förvaringsmöjligheter i skåpen kan du behöva göra några undantag, men detta är i allmänhet det mest funktionella sättet att organisera utrymmet.

Det första steget för att organisera köksskåpen per zon är att ta några minuter för att tänka på var du vill förvara dina saker och hur du vill att köket ska fungera. Här är några idéer om zoner som du kanske vill tänka på:

  • Matlagning/bakning
  • Matberedning.
  • Förvaring av mat
  • Förvaringsbehållare (tallrikar, glas, bestick, matförvaring osv.).
  • Rengöringsmedel {vanligtvis runt och under diskbänken}.
  • Kaffe, te eller annan dryckesbar

Beroende på dina behov kan du skapa andra zoner som gör ditt utrymme mer funktionellt. Vi har till exempel en liten smoothie-/hälsobar i ett hörn av köket för vår mixer, vattenkokare, teer, vitaminer, smoothieingredienser osv. Den innehåller allt vi skulle behöva i det ena området så att vi kan få saker gjorda snabbare och lättare.

GÖRA SAKER OCH TING TILLGÄNGLIGA

Det är oftast ont om utrymme i köksskåpen, så du vill utnyttja utrymmet på bästa sätt och göra det så lätt som möjligt att komma åt saker och ting. Förvara ofta använda föremål på lättåtkomliga ställen längst fram i skåpen eller i burkar på bänken. Spara bakre delen av skåputrymmet eller högre hyllor för föremål som du använder mer sällan. Och glöm inte att använda insidan av dina skåpdörrar för extra förvaring!

Om du har ont om utrymme i köket kan sällan använda eller säsongsbetonade saker även förvaras utanför köket i ett annat område med lite mer förvaringsutrymme. Förvara barnens föremål på en nivå som de kan komma åt så att du inte alltid behöver hjälpa dem.

För att göra det lätt att ta tag i saker {och lägga undan!} försöker jag se till att allt i skåpet kan tas bort {och läggas tillbaka!} genom att ta bort högst ett annat föremål {eller ett block av föremål}. Om du måste ta ut fyra eller fem saker som är staplade ovanpå varandra för att få det du vill ha, är chansen stor att du antingen inte kommer att använda det eller att det inte kommer att läggas tillbaka ordentligt. Dessa nedfällbara förvaringshyllor fungerar utmärkt för att förvara föremål på högre hyllor. De går lätt att dra ner och är perfekta för kryddor, konserver, kryddor för frukost {som jordnötssmör, sylt och honung} osv.

UTNYTTJA DE OBEKVÄMA UTRYMMENA

Varje kök verkar ha minst ett par obekväma skåp eller dåligt utformade förvaringsutrymmen. Var kreativ! Tänk på saker som kanske fungerar bättre att förvara där eller hitta lådor eller andra organisatörer för att göra utrymmet mer funktionellt. Vi hade ett högt, smalt skåp som inte rymde någonting, så vi lade till några hyllor och gjorde dem till vårt städskåp.

RENSA UPP I DIN DISK

Organisering av köksskåp och rensning av diskarna går hand i hand. Håll undan de mest använda föremålen och försök hitta förvaringsutrymmen för andra mindre använda föremål. Hitta vackra behållare, brickor eller korgar för att samla in saker som du har på diskbänken. Det kommer att göra dina diskar mycket snabbare och enklare att rengöra och ge dig mer arbetsyta {och få ditt kök att verka omedelbart renare!} Du vill också försöka hålla din förvaring på bänken begränsad till den bakre tredjedelen av bänken så att det fortfarande finns gott om utrymme för förberedelser. För fler tips om att rensa köksdiskar, kolla in det här inlägget om hur du håller dina diskar skräpfria!

Puh! Jag hoppas att detta ger dig massor av idéer för organisering av köksskåp! Om det verkar vara mycket, kom ihåg att du kan arbeta med ett skåp i taget. När du väl har fått ordning på ditt system blir det mycket snabbare och enklare.

Lycka till med organiseringen! Låt oss veta om du har några frågor!

Om Ztorage

Ztorage erbjuder en helhetstjänst för förrådsuthyrning där det du vill förvara hämtas upp och transporteras till vår säkra lagercentral. Dessutom erbjuder vi en 5-stjärnig kundtjänst för att ge dig den bästa upplevelsen vi bara kan. För om vi ska vara ärliga, visst har du roligare saker att lägga tid på än magasinering?

facebooktwitterpinterestemail
Få förvaringstips och erbjudanden via mail - Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!